PALEOVEDISK DETOX FORLØB - KOST,- OG TRÆNINGSPLAN

"Lad din mad være din medicin og din medicin være din mad".

Dette er et citat fra den oldtidens græske læge Hippokrates, som allerede for mere end 2000 år siden vidste, at kosten spiller en essentiel rolle for den generelle sundhedstilstand.

Jeg er uddannet i kost som tager udgangspunkt i en anti-inflammatorisk stenalderkost med et middelhavs touch. Det som jeg går meget op i, er den rigtige kombination af maden så fordøjelsen fungerer optimalt, som også kendes fra Ayurveda, samt at kræddersy kosten til den enkelte. Ingen mennesker er ens.

Jeg behandler kroniske sygdomme, inflammation, overvægt og allergi med en blanding af stenalder kost og Ayurveda. Dette kendes under navnet paleovedisk kost. IF, intermitting fasting er også et rigtig godt værktøj at indføre i ens hverdag. Fasten tilrettelægges den enkelte, da ikke alle kan faste i lige lang tid.

Hvis man gerne vil optimere resultatet, er det en rigtig god ide, at kombinere det paleovediske detox forløb med akupunktur behandlinger inkl. PEMF terapi. Er man ikke til nåle, kan man behandles med PEMF alene.

Ved 1. konsultation:

Vi gennemgår sammen forskellige tests, for at få en ide om "hvem du er". Der bliver bestilt relevante blodprøver gennem tilknyttet læge.

1) Jeg starter som regel ud med, at patienten gennemgår en Paleovedisk Detox på 3 uger, som også skræddersyes din person. Man vil dog altid i de 3 uger skulle undgå de mest immunirriterende fødevarer, såsom gluten, mælke,-og soyaprodukter mm.

2) Relevante vejrtrækningsøvelser øves.

Ved 2. konsultation:

Efter de 3 uger, kan man begynde at indføre, en af gangen, de fødevarer som man har undgået og mærke efter hvordan kroppen får det.

1) Der bliver lavet en kostplan/ overordnet retninglinje, som man vil kunne følge fremover. Man vil fremover skulle følge den kost, som passer til én, selvfølgelig blive ved med at spise økologisk og undgå transfedtsyrer, dårligt fedt (friture), fastfood og syntetisk mad, samt tilsat sukker. Det bliver ikke en fanatisk plan, men en plan som er realistisk og som giver én energi, velvære og glæde.

2) Der bliver lavet en plan for træning med relevante øvelser for dig.

3) Vi laver en opfølgningsplan for blodprøver. Omkring 2-3 måneder efter første blodprøvetagning bliver der taget nye prøver.

Ved 3. konsultation:

Opfølgning på blodprøvesvar og generelt. Tilpasning af kost,- og træningsplan hvis behov.

HVORFOR UNDGÅ FASTFOOD, SUKKER OG PRÆFABRIKERET MAD?

Vores fordøjelsessystem har ikke forandret sig siden stenalderen, men det har vores kost. Leveren bliver overbelastet af tilsætningsstoffer, medicin, syntetisk og genmodificeret mad som vores krop slet ikke kan genkende. Kroppen kan derfor ikke rigtig optage maden og bruge den til cellerne, men ender i stedet med at oplagre den i kroppen, især omkring maven.  I værste tilfælde ender det med at være skyld i "leaky gut", som er små huller i tarmvæggen der skaber inflammation, ved at ufordøjet mad siver ud i blodbanen og starter en kaskade af uhensigsmæssig respons fra immunforsvaret. Det er faktisk næsten altid sådan en autoimmun sygdom starter.

Tilsætningsstoffer fra maden, eller syntetiske stoffer fra omgivelserne kan også påvirke hjernen, da nogle giftstoffer kan lagres der. Samtidig er der tæt forbindelse mellem mave og hjerne via vagus nerven. Mange af hjernens signalstoffer, som dopamin og serotonin bliver produceret i tarmene, så en ubalance i tarmfloraen kan derfor påvirke hjernen. Inflammation kan ligeledes spredes til hjernen gennem blod/hjerne barrieren. Man kan få "brainfog", depression, dårlig hukommelse og blive træt.

Sukker øger inflammationen og skaber insulinresistens. Insulin er et hormon som transporterer sukker rundt i blodet og ind i cellerne. Insulinresistens sker når der kommer for meget sukker indenbords. Cellerne reagerer ikke længere på hormonet og "gider/kan" derfor ikke tage det ind i cellerne mere. I stedet lagres det i leveren som fedt.

Stress er en meget vigtig faktor i inflammatorisk sygdom.  Stress øger kortisolniveauet, som lagrer fedt, især omkring maven. Det er også skyld i nedbrydning af muskler, sener og led, da det nedbryder de strukturelle proteiner og bruger det som energikilde. Det kaldes for glykoneogenesis.

Alt dette er årsag til at skubbe kroppen ud i en sygdomstilstand.

Købes som pakkeforløb: Pris for de 3 konslutationer 3500,-